269
LAPLANE, M.F.; SARTI, F. Profit Strategies in Mercosur: Adaptability to Changing
Conditions as a Key factor for Competition in Unstable Markets. Actes du Gerpisa,
Université D'Évry, n. 29, 2000. Disponível em: http: //www.univ-
evry.fr/PagesHtml/laboratoires/gerpisa/. Acesso em: mai. 2006.
LEWIS, M. Lean production and sustainable competitive advantage. International Journal
of Operations & Production Management, v.20, n.8, p.959-978. [s.l.]: MCB University
Press, 2000.
LIMA,M.A. Produtividade & organização do trabalho. Fortaleza: Universidade Federal do
Ceará, 1993.
LUNG, Y. The Link between the Diversity of Productive Models and the Variety of
Capitalisms: a Review of the Literature and Contextualisation Using the Car Industry as a
Case Study. Actes du Gerpisa, Université D'Évry, n. 38, 2005. 32p. Disponível em: http:
//www.univ-evry.fr/PagesHtml/laboratoires/gerpisa/. Acesso em: mai. 2006.
MATTAR, Fauze N. Pesquisa de marketing. São Paulo: Atlas, 1994. 280p.
MERCEDES-BENZ DO BRASIL. Sistema de Produção Juiz de Fora. 77p. 1997.
MINISTÉRIO DO DESENVOLVIMENTO, INDÚSTRIA E COMÉRCIO EXTERIOR.
Disponível em: www.desenvolvimento.gov.br. Acesso em: 07.11.06.
MONDEN, Y. Sistema Toyota de Produção. São Paulo: IMAM, 1984.
MUFFATTO, M. Evolution of production paradigms: the Toyota and Volvo cases.
Integrated Manufacturing Systems, 10/1, p.15-25. [s.l.]: MCB University Press, 1999.
NIEPCE, W.; MOLLEMAN, E. Characteristics of work organization in lean production and
Sociotechnical Systems. International Journal of Operations & Production Management,
v. 16, n. 2, p. 77-90. [s.l.]: MCB University Press, 1996.
O ESTADO DE SÃO PAULO. SP perde mais da metade da produção de carros do País.
São Paulo, 19 de novembro de 2006.
OELTJENBRUNS, H. Organisation der Produktion nach dem Vorbild Toyotas: Analyse,
Vorteile und detaillierte Voraussetzungen sowie die Vorgehensweise zur erfolgreichen
Einführung am Beispiel eines globalen Automobilkonzerns. Aachen: Shaker Verlag, 2000.
291p.
OHNO, T. O sistema Toyota de Produção: além da produção em larga escala. Porto Alegre:
Bookman, 1997. 150p.
OLIVEIRA, S.L. Tratado de metodologia científica. São Paulo: Pioneira, 2001. 320p.
ORTSMAN, O. Mudar o trabalho: as experiências, os métodos, as condições de
experimentação social. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1984.
PARDI, T. Where did it go wrong? Hybridization and Crisis of Toyota Motor Manufacturing
UK. Actes du Gerpisa, Université D'Évry, n. 37, 2004. 38p. Disponível em: http:
//www.univ-evry.fr/PagesHtml/laboratoires/gerpisa/. Acesso em: abr. 2006.
PORTER, M. A vantagem competitiva das nações. Rio de Janeiro: Campus, 2001. 932p.
______. Competição - Estratégias Competitivas Essenciais. Rio de Janeiro: Campus, 1999.
515p.
PRICE, WATERHOUSE & COOPERS. Global automobile financial report. Pwc, 2006.
136p. Disponível em: www.pwc.com/auto. Acesso em: mai. 2006.