187
SAVEDRA, M.M.G. (2003). Política Lingüística no Brasil e no Mercosul: o ensino de
primeiras e segundas línguas em um bloco regional. In: Palavra , Rio de Janeiro, n° 11, p. 39
– 54.
SCHEGLOFF, E.A. (1995). Discourse as na Interactional Achievement III: The
Omnirelevance of Action. In: Researsch on Language and Social Interaction, 28 (3), 185 –
211.
_______________ (1999). “Schegloffs texts’ as ‘Billig’s data: a critical reply”. In:
Discourse&Society, 10 (4), p. 558 – 482.
SCHEGLOFF, E., KOSHIK,I., JACOBY,S. and OLSHER, D. (2002). Converstion Analysis
and Applied Linguistics. In: Annual Review of Applies Linguistics 22, p. 3 – 31. USA,
Cambridge University Express.
SCHLATTER, M., GARCEZ, P. e SCARAMUCCI, M.V.R (2004). O papel da interação na
pesquisa sobre aquisição e uso da língua estrangeira: implicações para o ensino e para a
avaliação. In: Letras de Hoje, Porto Alegre.v.39, n° 3, p. 345 – 378.
SCHULTZ, J., FLORIO, S. E ERICKSON, F.(1982). “Where is the floor?”: Aspects of the
Cultural Organization of Social Relationships in Communication at Home and at School. In:
P. Gilmore and A. Glatthorn (eds). Ethnograpy and Education: Children In and Out of
School. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
SIMONS, H.D. e MURPHY, S. (1991). Estratégias da linguagem falada e aquisição da
leitura. In: J. Cook-Gumperz(org). A construção social da alfabetização; trad. Dayse
Batista. Porto Alegre, Artes Médicas.
SOARES, Magda (2003). Letramento, um tema em três gêneros. 2ª ed. Belo Horizonte,
Autêntica.
STUBBS, M. (2002). A Língua na Educação. In: M.Bagno (org). Língua Materna:
letramento, variação e ensino. São Paulo, Parábola, 3ª reimpressão 2005.
STREET, B.V. ( 1999). Literacy in theory and practice. Cambridge, Cambridge University
Press, 3ª reimpressão.
TEN HAVE, P. (1999). Doing Conversation Analysis. London. SAGE Publications Ltd.
TERZI, S. B. (2001). A Construção da Leitura: uma experiência com crianças de meios
iletrados. 2ª ed. Campinas, SP: Pontes, 165p.
TFOUNI, L. D. (1995). Letramento e alfabetização. São Paulo, Ed. Cortez.
WAGNER,J. (1996). Foreing language acquisition trough interactio – A critical review of
research on conversational adjustments. Journal of Pragmatics, 26, p. 215 – 235.
WELLS, G. (1991). “A experiência de linguagem de crianças de cinco anos em casa e na
escola” In: J. Cook-Gumperz(org).A construção social da alfabetização; trad. D. Batista.
Porto Alegre: Artes Médicas, p. 83 - 108.